Dit recept kan je met zowel vegetarische balletjes als mager gehakt maken. Met mager gehakt lopen de kcal en verzadigd vet wat meer op. Dus probeer eens de vegetarische variant, als je dat leuk lijkt.

Het nadeel van vleesvervangers is dat er behoorlijk wat zout aan is toegevoegd. Maar deze maaltijd blijft daarmee toch voldoen aan de eisen voor een gezonde maaltijd. Ook leveren vegaballetjes nog eens 3 g vezels extra.

gehaktbal

Ingrediënten (voor 1 persoon)

200 g groenten, geschoond gewicht (sperziebonen, broccoli, bloemkool, wortel)

50 g volkoren pasta, ongekookt

6 (half bakje) vegetarische balletjes (of 100 g mager gehakt - als balletjes)

1 eetlepel vloeibaar bak&braad, zonder zout

200 g (half blikje) tomatenblokjes uit blik, zonder zout

20 g rucola

15 g (1.5 eetlepel) geraspte kaas, 35+

rauwkostsalade als bijgerecht

 

Bereiding

Verhit de olie in een pan en braad de balletjes 4 minuten. Schenk de tomatenblokjes erbij en laat sudderen tot het gaar is. De vegaballetjes zijn al gaar. Bij gehakballetjes stoof je ca. 20 minuten.

Kook de pasta gaar.

Kook de groenten gaar.

Hak de rucola grof en schep met de helft van de kaas door de tomatensaus.

Serveer alles op een bord en strooi de rest van de kaas er overheen.

(Voor extra groente eet je er wat rauwkost bij, maar dat mag ook op een ander moment van de dag.)

 

Voedingswaarde

Met vegaballetjes: Energie 558 kcal, 20 gram vet, waarvan 4 gram verzadigd vet, 53 gram koolhydraten, waarvan 11 gram suikers (van nature aanwezig), 17 gram vezels, 34 gram eiwit, 1.9 gram zout.

Met mager rundergehakt wordt het gerecht 602 kcal, 27 gram vet, waarvan 10 gram verzadigd vet, 45 gram koolhydraten, waarvan 10 gram suikers (van nature aanwezig), 14 gram vezels, 37 gram eiwit, 0.6 gram zout (en daarbij wat je zelf toevoegt aan het gehakt).