Olijf Voedingsadvies | Gezond en blijvend afvallen

Slaap je slank

Er is een nieuw boek uitgebracht: Slaap. Van de Amerikaanse neurowetenschapper Matthew Walker. Goed slapen is in zijn algemeenheid goed voor de gezondheid. Maar, het helpt je ook slanker te blijven. Hoera!

Slaaptekort en hongerhormonen

Slaap je tekort, dan maak je binnen een dag extra hongerhormonen aan en minder verzadigingshormoon. Je bent minder snel verzadigd én de eetlust neemt toe. Maar ook de insuline-werking wordt geremd. Hierdoor kun je minder makkelijk koolhydraten verwerken en heb je meer kans op vetopslag. Terwijl je door de honger vaak ook nog extra koolhydraten eet. Vooral als je je ook nog moe voelt, is het mijden van de koektrommel een hele uitdaging. En hier zitten dan juist de snelle, slechte koolhydraten in … ai!

10 Tips voor betere slaap

  1. Slaap op vaste tijden
  2. Mijd fel(blauw) licht in de avond van ledlamp en beeldschermen
  3. Geen cafeïne vanaf de namiddag, want je wordt dan later niet goed slaperig
  4. Spaarzaam met alcohol, het verstoort de remslaap
  5. Doe een kort middagdutje van maximaal een half uurtje, voor 15.00 uur, als je erg moe bent
  6. Slaap in een koele kamer van 14-19 graden, een met 1 graad koeler lichaam komt makkelijker in slaap
  7. Neem een hete douche/bad voor het slapen gaan, zodat je lichaam daarna vanzelf koelt door de warmte-afgifte (winter)
  8. Beweeg overdag, bij voorkeur buiten bij wat zon
  9. Ontspan, zodat je je lichaam in de avond voorbereid op het slapen: niet tot laat werken, een goed bed, ontspanningsoefeningen, muziek luisteren
  10. Zoek hulp via cognitieve gedragstherapie als bovenstaande niet voldoende is

Adenosine en het slaappatroon

Adenosine is een slaaphormoon. Hoe meer je er gedurende de dag van aanmaakt, hoe makkelijker je in slaap komt. Bovenstaande tips helpen om dit hormoon goed aan te maken. Gevolg van een goed slaappatroon: je leeft langer, hebt een beter geheugen, wordt creatiever, slanker, het beschermt tegen kanker, hartziekten, dementie, is goed voor de weerstand en je maakt je minder zorgen. Maar oeps, heb je een lawaaiige bedgenoot? Dan wordt geadviseerd om ‘slaapvakantie’ te nemen en ook eens apart te slapen.

Bron: Volkskrant – wetenschappelijk magazine