Olijf Voedingsadvies | Gezond en blijvend afvallen

Tomatensaus van verse tomaten, homemade

Tomatensaus, maak je het lekker vers en zelf?

Ik schreef een recept voor tomatenbasis met behulp van gekookte en gezeefde tomaten uit de fabriek. Omdat dit alleen uit tomaat, wat tomatensap en een pietsie zout bestaat, is het een snelle manier van groenten gebruiken in je maaltijd. De fabriek heeft de tomaten al voor je voorbereid, zeg maar. En dus is het makkelijk om hiermee je tomatensaus te maken.

Maar, als koken je hobby is, dan maak je het natuurlijk zelf van verse tomaten. Want over smaak valt niet te twisten. Mijn vriendin Anita Stolker leende mij een uitstekend recept. Of eigenlijk twee. Het zijn recepten voor 8 personen.

Recept uit de oven
Verwarm de oven voor op 220 graden en leg bakpapier op de plaat. Halveer 1,5 kg trostomaten en leg ze met de snijkant naar boven op de plaat. Leg erbij: 2 uien in stukjes, naaldjes van 2 takjes rozemarijn, 6 tenen knoflook. Besprenkel 3 eetlepels olie erover en 2 theelepels suiker, wat peper en zout. Dit gaat 45 minuten in de oven. Daarna pureer je alles met de blender en kun je het eventueel nog verder op smaak brengen.

Recept zonder oven
Ontvel 1,5 kg rijpe tomaten en snijd ze grof. Verhit 1 eetlepel olie en fruit 1 fijngehakte ui en  2 tenen geperste knoflook 5 minuten. Voeg de tomaten en 1 fijngesneden middelgrote wortel toe. Laat dit zachtjes 10 minuten koken en roer af en toe om. Voeg 2 eetlepels tomatenpuree, 1 theelepel suiker, peper en zout toe en laat nog 2 minuten pruttelen. Pureer alles en maak op smaak met fijngesneden, verse kruiden.

Voedingswaarde per persoon: 45 kcal, vezels 2.6 gram (tomaat met schil), suiker nihil. Het komt overeen met ca. 100 gram groenten. Voor zout gebruik je in de hele maaltijd ca. 1 theelepeltje of mespunt zout per persoon.

Tip: Dit is voor 8 personen, dus de helft kun je invriezen voor een andere keer. Of je maakt er tomatensoep van, saus voor lasagne of beleg je pizzabodem ermee.
Tip: Deze basissaus, kun je nóg leuker en gezonder maken met stukjes paprika en courgette.
Tip: Bij het toevoegen van vlees (kip, ham, etc.) zorg je dat je in totaal niet meer dan 1 eetlepel bereidingsvet per persoon gebruikt. Het recept uit de oven bevat een 1/2 eetlepel vet per persoon.