Olijf Voedingsadvies | Gezond en blijvend afvallen

Lekkere snack: truffels van dadels en noten

Je kunt heel eenvoudig zelf deze balletjes van noten en dadels maken. Alles bij elkaar ben je in 20 minuten klaar. Dat is inclusief het schoonmaken van je keukenapparatuur. Lekker snel, toch!

Je neemt 250 gram gedroogde-gewelde dadels en 170 gram noten. Dit kunnen amandel, cashewnoten, walnoten, of welke smaak je maar wilt, zijn. Maar neem in ieder geval ongezouten noten, liefst ook ongebrand. Je kunt voor de dadels ook verse zoals Medjool-dadels nemen. Gebruik dan iets minder, omdat deze meer vocht bevatten. Dadels uit een kant-en-klaar bakje zijn vaak geconfijt. Dat is houdbaar gemaakt door suiker. Heb je ongewelde dadels, dan moet je deze eerst wellen.

Je maalt in de blender de noten grof, dus tot zand. Dan voeg je de dadels toe en mengt het geheel tot een deegbal. Je moet even flink doorblenden. Als het deeg te droog is, voeg je wat water toe. Is het te nat, dan kun je wat cacaopoeder of kokosrasp toevoegen. Dit kun je sowieso als smaakmaker gebruiken. Neem bijvoorbeeld 1 eetlepel à 7 gram. Eventueel een druppie honing, 2 theelepels, toevoegen kan ook.

Is het deeg goed van structuur en smaak? Dan rol of kneed en duw je het tot kleine balletjes. Het plakt wel een beetje aan je handen. Houd de grootte van kleine stuiterballen aan.

De balletjes rol je door een beetje kokosrasp, cacaopoeder, cacaonibs, sesamzaadjes, muesli. Dus kies een combinatie die qua smaak bij jouw deeg past. Zo krijg je een mooi buitenlaagje dat niet plakt. Zelf vind ik cacaopoeder wat te droog als ik de snack eet. Ik geef daarom de voorkeur aan kokosrasp.

Maak ongeveer 25-30 balletjes. Deze zijn circa 60 kcal per stuk. De balletjes laat je even opstijven in de koelkast. Je kunt ze enkele dagen in de koelkast bewaren, maar invriezen kan ook. Het verschil tussen het gebruik van verse of geconfijte dadels komt neer op 1 suikerklontje per balletje extra. Wel een beetje zonde misschien…

Lees onder de afbeeldingen verder over het suikergehalte in dadels.

Verzadiging: De onderste afbeelding geeft een idee voor Pasen. Je zult zien dat je van deze ‘eitjes’ veel minder dooreet dan van gewone chocolade eitjes uit de winkel. Terwijl je toch chocolade-smaak proeft door de cacao. Dus, ondanks het extra suikerklontje van de gesuikerde dadel, doet deze traktatie iets heel anders met je. Try and enjoy!

Truffels amandel dadel - goed

Truffels 2

 

 

 

 

 

Voedingswaarde van deze truffels (per stuk, waarin ongeveer 10 gram dadel)

soort dadel     geconfijt    vers

kcal                  64               49

vet                      3                 3

verzadigd vet       0.7             0.7

eiwit                   1.4              1.4

koolhydraten        7                4

vezels                 1                  0.6

Dadels zijn koolhydraatrijk van zichzelf. Naast deze natuurlijke suikers leveren dadels vitamines, mineralen en vezels.

De ingrediënten van deze truffels zijn: dadels 250 gram, cashewnoten 170 gram, cacaopoeder 7 gram (1 eetlepel), honing 20 gram (1/2 eetlepel), kokos 12.5 gram .

Dadels blijken vaak gesuikerd. Dit geeft glans aan het product en heeft een conserverende werking. Uit een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde, februari 2016,  blijkt dat deze suiker vaak niet gedetecteerd kan worden. Daarom zijn er fabrikanten die deze suiker niet op het etiket vermelden, terwijl het er dan toch in kan zitten. Soms wordt er veel toegevoegd, soms weinig. Aan de voedingswaarde op het etiket kun je het zien, mits goed vermeld.

Voor deze truffels gebruikte ik dadels waarbij op het etiket alleen staat: dadels, conserveermiddel (kaliumsorbaat, in dit geval). Door de vermelde voedingswaarde blijkt dat het  product onder geconfijte dadels valt. De gemiddelde waarde voor energie was namelijk 295 kcal in plaats van 139 kcal per 100 gram verse dadels. De voedingswaarde voor vitamines en mineralen in een truffel van verse of geconfijte dadels blijkt niet erg verschillend in de eetmeter van het Voedingscentrum. Geconfijte dadels bevatten minder vocht dan verse dadels, daarom zou de voedingswaarde hoger/geconcentreerder zijn. Daarnaast kan er suiker toegevoegd zijn. Echter, de voedingswaardetabellen geven niet een consistent beeld. Er valt vooral op dat geconfijte dadels meer suiker en vezel zouden bevatten.