Tijdens de feestdagen is eten vaak een belangrijk programmapunt. Maar: bijna iedereen zegt dat het eigenlijk niet om het eten zelf gaat. Het gaat juist om samenzijn, verbondenheid en sfeer. Geldt dat ook voor jou? Kijk dan eens of je de feestdagen dit jaar anders in kunt gaan met deze tips.

En wat ook handig is om in de gaten te houden: december heeft eigenlijk maar 4 feestdagen, niet 31 ;-).

feestmaand december

Strijd en zwakte tijdens de feestdagen in december

Denk jij in termen van strijd, zwakte en zondigen? Stop daarmee! De kans is groot dat je rondom de feestdagen extra veel gaat eten, omdat je vindt dat het straks niet meer mag. Als je jezelf het gevoel geeft dat het “nu of nooit” is, wordt het veel lastiger om iets te laten staan.

 

Ik mag alles eten, maar niet alles altijd

Je kent vast de spreuk: Tussen kerst en nieuwjaar word je niet dik, maar wel tussen nieuwjaar en kerst. Houd dus je hoofd er altijd bij en geef aandacht aan je voedingskeuze en wat je eet. Weten dat je altijd kunt genieten van iets lekkers, zorgt direct voor een ontspanning in je relatie met eten. Het is niet “nu of nooit”, maar “nu of straks”.

 

Meer genieten van minder eten

Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Geniet met je ogen, reuk, smaak, mondgevoel. Voel de verzadiging van je maag. Eet met aandacht in een goede sfeer.

 

Een opgeblazen gevoel is niet fijn

Genoeg is genoeg. De dag eindigen met een opgeblazen gevoel is ook niet alles. Geef je honger en verzadiging eens een cijfer. Komt je honger onder de 5, dan zul je iets moeten eten tot je verzadigd bent tot een 8. Dit is het meest respectvol naar je lichaam.

 

Onderneem iets voor de gezelligheid

Maak samen muziek of luister ernaar. Maak een flinke wandeling. Doe een spelletje. Bezoek iemand die alleen of ziek is. Knutsel kerststukjes met elkaar of doe iets anders creatiefs. Haal leuke herinneringen op met foto's en filmpjes van afgelopen jaar. Welke gezellige dingen zonder eten onderneem jij nog meer?

 

Meer lezen over Sinterklaas- en Kerstlekkers?