Olijf Voedingsadvies | Gezond en blijvend afvallen
Elke oorzaak van overgewicht heeft een eigen oplossing

Honger, gewenning en afvallen

Honger, gewenning, afvallen?

Is het nou honger of is het gewenning? Wat komt er allemaal kijken bij afvallen zonder terugvallen?

plan doel realiteit

Gefopt door gewenning

Ik zie dit nog al eens in de praktijk. Je verandert je eetritme en brengt structuur aan voor afvallen. En potjandosie, steeds lijk je honger te hebben op een moment waarop je voorheen wat nam. Terwijl, echte honger kan het niet zijn. Je hebt genoeg gegeten.

Wat blijkt: het is aangeleerde trek. Je was een grotere portie gewend. Je zag zelfs geen eens dat dit best een hele grote portie was, ten opzichte van wat eigenlijk normaal is. Je lichaam heeft tijd nodig om terug te schakelen. Je brein ook. Zoek was afleiding, weet waar deze trek vandaan komt. Het gaat echt over.

 

Nieuwe gewoontes aanleren

Gewoontes zijn aangeleerd, dus je kunt ook nieuwe gewoontes aanleren. Voor welke gewoonte voel jij motivatie om te veranderen? Wat zou je in plaats van de oude gewoonte kunnen doen? Beschrijf dit in een als-dan-omdat-plan.

Bijvoorbeeld: Als het 10 uur is, eet ik een stuk fruit, omdat ik gezonder wil zijn.

 

Is dit het juiste moment?

Je moet de wil en motivatie hebben om te veranderen. Dat moet je vervolgens wel aandacht kunnen geven. Je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk. Leg de lat daarom niet te hoog en houd het realistisch.

Stel dat je mantelzorger bent, veel stress hebt, weinig energie. Pas je afvaldoel hierop aan. Misschien niet focussen op de kilo's, maar op gezond gedrag. Denk hierbij ook aan ontspanning, beweging, slaap. Er zijn veel factoren die bijdragen aan vitaliteit, waardoor je vervolgens je focus kunt verbreden naar gezonder eten en dus afvallen.

 

Wat is er nodig voor afvallen?

Allereerst moet je de interne noodzaak voelen. Het moet je raken om nu echt te willen afvallen. Wat zijn voor jou de voor- en nadelen? Welke gebieden zijn vervolgens belangrijk voor jou om aandacht aan te schenken?

Je kunt denken aan voorbeelden als met sociale druk omgaan (assertiviteit), goed kunnen plannen, weten wat gezonde voeding is, vaardig omgaan met je uitdagingen, met negatieve gedachten omgaan, mindful eten en balans houden in je leven. Vaak loopt er van alles door elkaar heen. Daarom is het belangrijk tijd uit te trekken voor gezond en blijvend afvallen.

 

Alles of niets denken

Het kan niet anders dan dat het niet allemaal in 1 keer lukt. Dus, laat je niet uit het veld slaan. Er is niets mislukt, er is slechts een leermoment. Een gedachte als: 'Het maakt nu toch niet meer uit, kom maar door met die zak chips', die saboteert jouw hele poging om het anders te doen. Zonde! Luister daar liever niet naar.

Check dit soort gedachtes: 'Is het werkelijk waar, dat het nu niets meer uitmaakt'?

 

Welkom bij Olijf Voedingsadvies

Wil je geen eetlijstjes, weekmenu's of calorieën tellen? Maar kijken naar hoe jij je eetgedrag blijvend kunt veranderen en gezonde keuzes maakt? Kom eens vrijblijvend kennismaken.