Olijf Voedingsadvies | Gezond en blijvend afvallen

Is rood vlees kankerverwekkend?

De WHO bevestigt bevindingen van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds over vlees en kanker

De WHO maakte vandaag de resultaten bekend van een grondige evaluatie van het bewijs voor een verband tussen bewerkt vlees, rood vlees en kanker. Bewerkt vlees wordt door de WHO aangemerkt als kankerverwekkend, en rood vlees als waarschijnlijk kankerverwekkend, voor de mens.

Het Wereld Kanker Onderzoeksfonds schrijft:

Uit de wetenschappelijke rapporten van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds uit 2007 en 2011 bleek er al sterk bewijs te zijn dat het eten van te veel rood vlees en bewerkt vlees invloed heeft op het risico op darmkanker. Ons advies voor de preventie van kanker is om niet meer dan 500 gram (gewicht na bereiding) rood vlees per week en liever geen bewerkt vlees te eten.

Nadia Ameyah, directeur Wereld Kanker Onderzoek Fonds: “Uit onze uitgebreide analyses van wereldwijd wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het eten van te veel rood of bewerkt vlees het risico op darmkanker verhoogt. Echter hoeven we rood vlees niet helemaal te laten staan omdat het ook gezonde voedingsstoffen bevat zoals eiwitten, ijzer, en zink. Waar het om gaat is om een gezond en gevarieerd voedingspatroon te hebben dat is gebaseerd op voornamelijk plantaardige voeding aangevuld met kleine hoeveelheden dierlijke voeding zoals vis, gevogelte en rood vlees.”

Wat is rood vlees?

Dat is vlees van alle dieren die op 4 poten lopen.

Hoe komt het dat teveel rood vlees eten gevaarlijk is?

Er is relatief weinig bekend over het mechanisme dat ten grondslag ligt aan het verband tussen rood vlees en dikkedarmkanker. Laboratoriumonderzoek suggereert dat de stof heemijzer hier een rol in speelt. Dit zou de kans op dikkedarmkanker met 18% verhogen.

Wat eet ik dan?

Het is niet noodzakelijk om een vegetarisch voedingspatroon te adviseren. Wel is het belangrijk om de vleesconsumptie te beperken tot maximaal 500 gram rood vlees bereid gewicht per week. Per dag zou dat neerkomen op 70 gram (bereid gewicht), ter grootte van een pak kaarten. Ook is het goed om een aantal dagen in de week vis of vegetarische alternatieven te eten. Bewerkt vlees, zoals vleeswaren, zouden we bij voorkeur helemaal niet moeten eten (of alleen bij hoge uitzondering), omdat hiervoor overtuigend bewijs is gevonden dat dit het risico op dikkedarmkanker verhoogt. Bewerkt vlees bevat namelijk vaak het conserveringsmiddel nitriet, wat in het lichaam kan worden omgezet tot kankerverwekkende stoffen.

Hoogleraar voedingsleer, Martijn Katan, legt uit in RTL Late Night

Klik hier voor het fragment in de uitzending (2 minuten).

Rood vlees en kanker RTL late night