Langdurig stilzitten is ongezond. Welke beweging is genoeg?

Als gezonde jongeren een hele dag stil zitten, heeft dat een negatieve invloed op hun glucosestofwisseling. Dit effect treedt niet op als zij elk uur hun zitgedrag kort onderbreken met matig intensieve beweging. Bijvoorbeeld door na elk uur 8 minuten matig intensief te fietsen. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel stabieler en neemt de kans  op het ontstaan van overgewicht en dus diabetes, hart&vaatziekten af.

Dus ook voor volwassenen geldt: van langdurig stilzitten kun je ziek worden. Ga dus het liefst op de fiets naar je werk, neem daar regelmatig de benenwagen en doe ook thuis zoveel mogelijk lopend of met de fiets.

Vind je het lastig om in beweging te komen? Daarvoor is de Ìt beweegmeter ontwikkeld. Dé stimulans om wat meer stappen te zetten/beweging te maken op een dag.

Klik voor het artikel:

Langdurig stilzitten slecht voor glucosestofwisseling | Nieuws voor diëtisten.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.