Hatsikidee, met groenten en fruit ga je langer mee!

Vorige week was ik aanwezig op de ledenbijeenkomst, met interessante lezingen, van Puur Gezond. Één van de lezingen ging over de consumptie van groenten en fruit.

De aanbeveling

De aanbeveling van de WHO, die in Nederland ook wordt gebruikt, is 400 gram groenten en fruit totaal. Maar wat blijkt, diverse landen om ons heen adviseren méér. Het traditionele Okinawa voedingspatroon bevat zelfs 1 kilo groenten en fruit. Het mediterrane voedingspatroon gebruikt zo’n 250 g fruit en 300 g groenten.

Wat levert het eten van groenten en fruit ons op?

In ieder geval gewichtsverlies, zelfs als je niet persé bezig bent met je gewicht. Het levert veel verzadiging, waardoor je geen honger hebt én dus ook geen of minder andere, ongezonde voeding gaat eten. Daarnaast is het super gezond (tegen diabetes, hart- en vaatziektes, kanker). Dit heeft te maken met de aanwezige vezels en bioactieve stoffen. Vooral groenten laat een sterk effect zien, zelfs sterker dan fruit.

Hoeveel is optimaal?

Ideaal zou zijn om de hoeveelheid op te schroeven naar 2 porties fruit en 5 porties groenten, totaal 700 gram. Olijf Voedingsadvies pleit ervoor om van de campagne 2 x 2 een 3 x 3 te maken. Dus niet 2 ons groenten en 2 stuks fruit, maar 3 ons groenten en 3 stuks fruit. Doe je mee?!

Hoe doe je dat?

  • Eet groenten en fruit als tussendoortje
  • Eet méér groenten bij de andere maaltijden, dus ook bij de lunch
  • Denk aan soepen, gegrilde groenten op brood, rauwkostsalade

Eet smakelijk!

vegetables 343837 1280 Hatsikidee, met groenten en fruit ga je langer mee!

Comments are closed.