Olijf Voedingsadvies | Gezond en blijvend afvallen

Hoe herken je een goede vleesvervanger?

Hoe herken je een goede vleesvervanger?

Geen enkele vleesvervanger levert zoveel eiwitten, ijzer en vitamine B12 als vlees. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar 30 vleesvervangers uit 8 categorieën. Bovendien bevatten de meeste van deze producten veel zout. Het onderzoek is te lezen in de Gezondgids van augustus 2014.

Geen groenteburger

Een groenteburger is gemaakt van groente en bestaat dus grotendeels niet uit eiwit. De hoeveelheid toegevoegd ijzer en vitamine B12 is meestal aan de karige kant. Een groenteburger is dus niet geschikt om vlees te vervangen.

Geen kaasschnitzel

Kaas bevat geen ijzer. Een product op basis van kaas is daarom niet geschikt om vlees te vervangen.

Wel vegetarische vervangers met toegevoegd ijzer en vitamine B12

Kijk op het etiket van een vleesvervanger om de onderzoeken of ijzer en vitamine B12 zijn toegevoegd. Alhoewel de gehaltes van vitamine B12 aan de lage kant zijn, hoeft dat niet een probleem te zijn, zo lang je genoeg zuivel/kaas gebruikt (3 tot 4 porties per dag).

Variatie is het sleutelwoord!

Het nadeel van kant-en-klare vegetarische vleesvervangers is altijd de grote hoeveelheid zout. Waarschijnlijk meer dan je zelf aan je vlees zou toevoegen.

Daarnaast is het toegevoegd ijzer van plantaardige oorsprong. Dat wordt door het lichaam slechter opgenomen dan uit vlees. Daarom is het in ieder geval belangrijk veel groenten te eten. De vitamine C daaruit helpt het ijzer beter op te nemen.

Per saldo is het verstandig af te wisselen met andere goede bronnen van eiwit/ijzer/B12. In plaats van 100 gram bereid vlees neem je 100 gram gare peulvruchten, 100 gram tofu of tempeh, 40 gram noten of zaden (loopt wel op in energie) of 2 eieren.

Zie dit voorbeeldmenu van de Vegetariërsbond

Door Annette Wessels, BGN-gewichtsconsulent voor gezond afvallen of aankomen, zonder dieet, in Utrecht eo (Bunnik, Odijk, Werkhoven, omgeving Utrecht en Heuvelrug).