Olijf Voedingsadvies | Gezond en blijvend afvallen

Slager van der Grift in Odijk verkoopt: Kumars Curries en Bumbu's.

Slager van der Grift in Odijk verkoopt: Kumar’s Curries en Bumbu’s. Dit zijn ambachtelijk bereide curries met een makkelijk receptje op de verpakking.

De ingrediëntenlijst bestaat uit gewone kruiden, specerijen en noten in een basis van olie/vet en yoghurt/room. Er wordt wat zetmeel gebruikt ter verdikking. Er zit wel zout in, maar verder geen smaakversterkers, geur- of kleurstoffen. Bereid de maaltijd verder liefst zoutarm(er). Het conserveermiddel is kaliumsorbaat ofwel E202. Veilige toevoegingen krijgen van de overheid een E-nummer. Het is een garantie dat de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) de stoffen gecontroleerd heeft en veilig vindt.

Het is natuurlijk geweldig als je in de gelegenheid bent om een dergelijke curry of bumbu helemaal vers te maken. Maar als er sprake is van ‘geen tijd’, dan biedt een pakje een handige uitkomst. De receptuur is voor 2 personen. Meestal wordt dan 300 g vlees/vis vermeld, maar dat is al bijna een 3-persoonsportie. Gebruik daarom maximaal 125 gram rauw gewicht per persoon. Of je volgt wel het recept en eet er met z’n drieën van. Als je dit product ‘slim’ klaar wilt maken, gebruik dan ook de helft van het bereidingsvet. Immers, in het pakje zelf zit ook al vet. Meestal staat in het recept 150 ml water of kokosmelk. Neem dan water voor een slankere keuze. Zorg altijd dat je op 200 gram bereide groenten per persoon zit of maak er anders een eenvoudige salade bij. Ook voor rijst neem je de slanke keuze: altijd zilvervliesrijst en 60 tot 80 gram ongekookt gewicht per persoon. Een heerlijke zilvervliesrijst is Pandan Zilvervliesrijst. Deze is zachter dan de gewone zilvervliesrijst.

Dus het recept in de slanke vorm:

  • 1 pakje is geschikt voor 2 tot 3 personen
  • gebruik minder of de helft van het bereidingsvet uit de benodigdheden voor het gerecht, met een goede anti-aanbakpan lukt dit
  • gebruik water in plaats van kokosmelk
  • gebruik minimaal 200 gram bereide groenten per persoon of vul aan met een salade
  • gebruik maximaal 60 tot 80 gram droog afgewogen zilvervliesrijst per persoon

Je zult zien, een curry of bumbu op deze manier bereid is ‘lekker, gezond en slank’.

Meer weten over de hoeveelheden voeding specifiek voor jouw lijf of over slimme bereiding van een specifiek recept? Neem dan contact op en kom langs voor een voedingsadvies.

Door Annette Wessels, BGN-gewichtsconsulent voor gezond afvallen of aankomen, zonder dieet, in Utrecht eo (Bunnik, Odijk, Werkhoven, omgeving Utrecht en Heuvelrug).